Saturday 22 September 2007

PULANGLAH PADA TUHAN

Actually, I was supposed to be writing my assignment now instead of 'blogging'. Tapi tak boleh nak fokus sejak membaca berita tentang Allahyarhamah Nurin Jazlin. Hati ni sayu & sedih. Saya pernah kehilangan adik yang tersayang (tapi dia tidaklah diambil dari dunia sekejam itu), so I know the depression & sadness that her parents, siblings & relatives feel. Semoga mereka tabah setabah-tabahnya dalam menghadapi ujian-Nya.

Kami yang belajar di perantauan pun tidak kurang sedih & marah & kecewa dengan berita tersebut. All of us are grieving for her & her family. Personally, saya amat sedih apabila membaca berita tentang adik Nurin. I believe that we all are extremely sad with what happened to her. Sungguh kejam si penjenayah itu!!! Kanak-kanak yang suci lagi tidak berdosa diperlakukan sedemikian. That criminal is even worse than animal! Binatang pun tak ada yang bersifat luar tabie macam tu!

Merenung kembali tentang kejadian yang menyayat hati ini, saya rasa banyak pengajaran yang boleh kita ambil. Antara pengaran/iktibar yang saya boleh fikirkan ialah:

  • Hidup kita sekarang sudah semakin jauh daripada Tuhan. Sekiranya semua, tanpa mengira kepercayaan mengamalkan sepenuhnya ajaran-ajaran agama, mungkin manusia hidup aman damai. Tiada agama yang mengajar penganut-penganutnya: "Kamu haruslah membunuh & menculik orang", atau "Culik kanak-kanak & seksa mereka, kalau kamu guna terung & timun lagi bagus!" No such nonsense! Dengan adanya pegangan yang kuat, sudah tentu kita semua hidup tenang, tiada kes schizophrenia and such.
  • Mungkin jika hukum hudud dilaksanakan, tidak berlaku jenayah sebegini. Pasti semua gerun dengan hukuman-hukuman yang akan diterima sebagai balasan atas kesalahan mereka. Sesungguhnya hukum Allah swt tu amat sempurna, tapi ramai yang tidak mahu mengambilnya.
  • Jaga keselamatan diri setiap masa. Memang apa yang terjadi telah ditentukan oleh Allah swt, tapi at least kita harus berusaha bersungguh-sungguh & tawakal kepada-Nya. Baca surah An-Nas banyak-banyak sebagai doa pelindung.


And all in all, I really think it comes down to a simple conclusion:

PULANGLAH KEPADA TUHAN!

"Telah nampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan oleh perbuatan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali ke jalan yang benar." (AL-RUM: 41)

1 comment:

Anonymous said...

a comment by firefox

(How to become a better lover (in memory of Nurin Jazlin Jazimin, al-Fatihah)

http://www.paksi.net/modules/penulisan_kreatif/article.php?storyid=166