Wednesday 19 September 2007

Long Day...



Assalamu'alaikum semua. . .

Harap semua sihat & dalam rahmat-Nya, dan masih bernafas dalan nafas nikmat iman & Islam. Seriously, lepas 'karya' yang lepas, saya betul2 ketandusan idea untuk menulis! Hurm..bagaimana ya para penulis novel sentiasa banjir dengan idea?

Jadi, sementara nak tunggu banjir idea melanda, saya nak kongsi pengalaman saya semalam. It was such a long day! Sampai je di rumah, saya terus 'pancit'...




JAM 0700
Malas sungguh nak bangun...Itula, siapa suruh tidur lambat! Tapi digagahkan juga bangun dan bersiap-siap, demi interview untuk kerja di Royal Mail Disember nanti. Kalau nak rezeki halal yang lebih, kena la berusaha lebih, betul tak?

JAM 0805
We were on our journey there, by a taxi. Sepanjang perjalanan, saya asyik recall semua dokumen yang saya bawa. Semua lengkap, Insya Allah. Harapnya semua berjalan lancar, sampai la sejam setengah kemudian . . .

JAM 0930
"Miss, your bank letter doesn't have an issue date. We can't accept this." Ya Allah, biar betul! Pelik la pulak surat bank tak de tarikh ... Saya pun panik. "So what should I do now?" Tanya saya pada pegawai itu. Dalam hati, saya redha dengan segala ketentuan-Nya. If this is not meant for me, then I know His knows that this is not good enough for me, so I don't really mind if I don't get the job. "Why not you come back later, this afternoon, with another bank letter with a date?" "Ok. I'll try." Jangan panik! Tenang...Jadi saya pun call kawan-kawan saya yang akan interview petang nanti, minta tolong mereka. Alhamdulillah, kawan-kawan sudi menghulurkan bantuan. Jazakumullah khurair (esp. empunya Nokia 73 & Motolora D&G, housemate & the 'letter carrier'). Maybe this is meant for me, cuma Allah nak uji.

JAM 1030-1330
Saya menghabiskan masa 3 jam menunggu dengan membaca novel. Nasib baik saya terasa nak bawa novel tu. At least I won't let time goes by me just like that. Tapi terpaksa menunggu di kantin. Perut yang tak lapar pun jadi lapar. Tapi terpaksa ditahan; I have no other place to sit & read. Ujian . . ujian . .

JAM 1330-1345
Alamak...kenapa diorang tak sampai-sampai lagi ni. Risau sungguh. Saya pun sms kawan saya, rupa-rupanya teksi driver diorang bawa ke tempat yang salah, jadi diorang terpaksa naik teksi lain dari situ untuk ke tempat interview. Kesian...mesti byk duit keluar untuk bayar tambang. Ujian lagi, buat mereka & saya. Akhirnya diorang pun sampai 15 minit kemudian, Alhamdulillah. Thank you Allah!

JAM 1440-1515
Menunggu teksi. Teksi yang tak kunjung-kunjung tiba. Cuaca semakin sejuk. Saya menunggu dengan kesabaran yang semakin menipis. Sabar Syafwah..sabar...saya pujuk diri sendiri.

JAM 1520
Teksi pun tiba. Saya pun dah semakin lemah. Dalam teksi tu, saya cuba sedaya upaya buat diri sendiri distracted supaya mabuk hilang. Perjalanan yang sebenarnya pendek dirasakan sangat lama. I was on the very edge to vomit when we arrived at our location; at last, home sweet home!

JAM 1600

Sambil berehat di atas katil, diselubungi duvet yang empuk, saya menghabiskan bacaan novel saya sambil merefleksi peristiwa hari ini. Pasti ada hikmah di sebalik semuanya. Pasti ada sesuatu yang penting yang Dia nak ajarkan kepada saya, and I know exactly what it is.


"Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dan Dia memberikan kebaikan itu kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (YUNUS: 10)



What do you think that He wants to teach me?
Tell me, I want to know other people's opinion/advice.
Jazakumullah kepada yang bagi respon. =)

10 comments:

Anonymous said...

Allah menguji orang2 yang beriman.. So what is dat supposed to mean? Alhamdulillah, seronok diuji, membuktikan Allah take care psl kita kan.. dan moga kita tergolong dlm golongan org2 yg beriman, iA

Anonymous said...

:) 2:45

Anonymous said...

Allah uji buka sahaja dengan kesusahan yang dialami.. dengan kesenangan juga merupakan ujian. yang penting, sentiasa sedar siapa kita, apa yang kita dapat dan apa yang kita buat? dan lain2.. Selalu buat refleksi diri..

Pendek kata semua dariNya.. tiada sesuatupun (susah atau senang) yang datang selain daripadanya..

Sentiasa cermin diri.. Sebagai hamba kepada kepada Tuannya, kita tiada kuasa untuk mempersoalkan mengapa jadi(ujian) begini dan begitu, dapat itu dan ini..

Sebagai kuli, kita hanya boleh katakan 'baiklah'! Tidak lebih dari itu.. itu merupakan rukun iman yg terakhir.. 'percaya kepada qada' dan qadar..

"Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dan Dia memberikan kebaikan itu kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (YUNUS: 10)

Jadi siapa kita? Xlain dan xbukan hanyalah hamba yang lemah, fakir, hina, dhoif, dan kaw2 yg sewaktu dengannya..

Betulkan jika ada silap dan salah.. Sekian..

Suriani said...

:) rindu fillah sama cik :)

Raihan Mustafa KamaL said...

Salam,

Allah takkan uji hambanya jika Dia tidak tahu kita tak mampu untuk menanganinya.
Kita saja yang kekadang tak perasan.

Salam Perkenalan.

Mohd Faiz Bin Mohd Lazim said...

brapa minit sehari kita ingat akan Allah? huhuhu

Anonymous said...

rsenye nk uji kesabaran anda..hehe..

Anonymous said...

Alhamdulillah, finally ader idea nak comment something..

Drpd entry ni, saya realise kiter hanya mampu merancang, Allah yang menentukan.

although you thought through you documents several times and were there on time,but sometimes else happened.
insyaAllah, mesti ader hikmah di sebalik experience syafwah tu ...:-)

Anonymous said...

Bile kite berazam melakukan sesuatu kita kene kerja keras sekeras-kerasnya then kite bertawakkal..

Cara kita bersyukur adalah dengan demikian, so keep on working hard the result dah ada Zat yang Maha Adil yang akan menentukannya..

.:. Syafwah .:. said...

Saya berterima kasih dgn semua yg memberi komen. Semuanya bermanfaat amat bg saya.
Terharu...terharu.. *_*
Jazakumullah khairan khathiraa utk semua!