Thursday 11 October 2007

Selamat Hari Raya Aidilfitri...

Assalamu'alaikum semua . . .

Ramadhan sudah pun berakhir. Perasaan saya bercampur-baur. Sedih meninggalkan bulan mulia ini. Sayu kerana tiada lagi solat terawih hingga Ramadhan next year. Menyesal kerana tidak merasakan bulan ini telah dimanfaatkan sebaik-baiknya. Takut untuk menghadapi bulan-bulan seterusnya kerana syaitan-syaitan telas bebas. Gembira kerana berjaya melalui bulan mulia ini & dapat menyambut raya di perantauan buat pertama kali.

Kami semua di Plymouth benar-benar yakin raya adalah pada Sabtu, 13 Okt 07. Tengok-tengok jatuh pada hari Jumaat! Macam tak percaya! Sudahlah kami ada kelas sampai ke petang (T_T) Sedih & frust betul . . . Semua pun macam tak bersemangat menyambut raya. Tapi pada keesokan harinya, semua berwajah ceria. Kunjung mengunjung pun bermula. Memang meriah. Namun masih tidak sama dengan sambutan di tanah air sendiri bersama keluarga tercinta. But for me, I love it. It's a meaningful experience; menyambut Aidilfitri di perantauan bersama rakan-rakan. Persiapan raya pun semuanya dibuat sendiri. Kena masak itu, kena buat ini dan macam-macam lagi. Kini baru terasa betapa penatnya ibu apabila raya menjelma. Now only I appreciate all of her hard work! Thanks ibu! (T_T)

Well, Ramadhan is over. Skrg ni kembali lah kita semula kepada fitrah kebiasaan di luar Ramadhan. Adakah kita kini mampu berteguh mempertahan & istiqamah dalam melaksanakan ibadat-ibadat yang kita amalkan pada bulan Ramadhan? Tepuk dada, tanya iman.

No comments: