Wednesday 13 April 2011

Be My Own Boss!

I have been thinking recently about whether to pursue Masters or start my own business. But now, I have made up my mind. I want to start my own business, pursuing my true dream.

Sebab utama yang menyebabkan saya buat pilihan ni adalah saya mahu kepuasan diri tanpa ada tekanan orang atasan. Yelah, kalau ada Masters and PhD pun still jd orang bawahan. Nak jadi bos, mau tunggu dah tua, baru dapat merasa pangkat tinggi since Malaysia sangat mementingkan seniority dalam perkhidmatan, as well as 'kipas mengipas' (realiti kt sekolah, kt jabatan lain xtau la cmne). Lagipun, saya ni memang jenis degil sikit, alamatnya lagi lambat la kot nak naik pangkat, hahaha xD Lagi-lagi kalau kerja dengan GB dan PK-PK yang emo dan xberapa cekap buat kerja dan asyik suruh orang lain buat kerja dia.

I know my current profession is a very noble one: building a future generation. But the thing is, I am no longer have that much passion to stay and do the same thing for another 30 years. Plus, with the political influence interference in our education system (oh, plus the school politic also!), I rather step down; do the thing I most passionate about and have a hell of good times with my family with freedom. No more I have to think about calling in for MC, CRK etc if I can't come in. No more feeling guilty for thinking of the effects of my absence to school (e.g. jaga seorang anak yang sakit, or tak mengajar 70 - 90 pupils). Earn more money too! ;p

However, this will only be a reality after I have completed my contract. 3 more exciting years.



2 comments:

ur sistah! said...

after 2 years dah kerja baru made up your mind? phew!lambat nye la lu ni...
i've been thinking bout it all my life man! (well, thought bout it sejak foundation lg)

.:. Syafwah .:. said...

nak buat cmne..awal2 semangat nak jd cikgu, konon membina genarasi masa depan. hampeh ah. kalau jd cikgu kt UK, best lagi. haha.
jd better buat bisnes sendiri. gemukkan generasi masa depan dgn kek. haha